Köpvillkor

Om Sillboll (Gransel Sweden)

Gransel Sweden är ett företag baserat i Jönköping, med postadress Koriandervägen 16.
Observera att vi nyligen har bytt butikens namn – men e-postadressen (info@granselsweden.se) är fortfarande korrekt och tillhör oss.

Om du önskar komma i kontakt med oss, vänligen skicka ett mail till info@granselsweden.se och ange ditt ärende samt dina kontaktuppgifter. Vi hör av oss så snart som möjligt.

 


1. Beställning

När din beställning har slutförts skickar vi en orderbekräftelse till den e-postadress du angav. I bekräftelsen hittar du alla detaljer om dina produkter, priser samt fakturerings- och leveransadresser.

Om någon information i orderbekräftelsen är felaktig, vänligen kontakta oss omedelbart via e-post på info@granselsweden.se.


2. Leverans

Våra normala leveranstider är 5-12 arbetsdagar. Observera att beställningar lagda på helger skickas tidigast på måndagen efter.

Vid hög belastning hos våra postleverantörer kan det förekomma förseningar. Vi ber om förståelse för detta, då vi inte har möjlighet att påverka dessa förseningar.

Om det uppstår en försening i leveransen (och vi inte har informerat dig om en längre leveranstid), vänligen kontakta oss på info@granselsweden.se.

Notera att ytterligare tull- och momsavgifter kan tillkomma, då du som kund är ansvarig för eventuella privatimportavgifter vid beställning.


3. Priser

Alla priser på vår webbplats är angivna i SEK och inkluderar 25% moms.

Vi förbehåller oss rätten att justera priser vid förändringar från leverantör, felaktiga prisuppgifter eller tryckfel i prislistan.


4. Ångerrätt

Enligt lag har du som kund en 14-dagars ångerrätt från det att du mottagit varan.

4.1 Vid utnyttjande av ångerrätt
För att ångra ditt köp, vänligen meddela oss via e-post på info@granselsweden.se. I ditt meddelande bör du ange ditt namn, adress, e-postadress, ordernummer samt de varor som returneringen gäller.
Returnera produkterna omedelbart, och senast 14 dagar efter att du meddelat oss om ångerrätten. Du står för returfrakten, och varorna ska vara välpaketerade samt skickas i originalförpackning.
Observera att om produkten är använd eller skadad kan vi komma att dra av ett belopp motsvarande värdeminskningen på återbetalningen.

4.2 Ångerrätten gäller inte för:

  • Produkter som är plomberade av hälso- eller hygienskäl och där förseglingen har brutits.

  • Produkter som är förseglade ljud- eller bildupptagningar och där förseglingen har brutits.

  • Specialtillverkade produkter eller produkter med personlig prägel.

  • Tjänster som har påbörjats efter ditt samtycke och där ångerrätt inte gäller.

  • Varor som snabbt kan försämras, som livsmedel.

  • Lösnummer av tidningar och tidskrifter.

För mer information om din lagstadgade ångerrätt, se här.


5. Reklamation och klagomål

Vi inspekterar alla produkter innan de skickas. Om en vara skulle vara skadad eller felaktig vid mottagandet, åtar vi oss att åtgärda felet utan kostnad enligt gällande konsumentskyddslagstiftning.

Du måste kontakta oss innan du returnerar en defekt vara. Klagomålet ska göras omedelbart efter att felet upptäckts.

5.1 Så här reklamerar du en vara
Skicka ett meddelande till info@granselsweden.se med ditt namn, adress, e-postadress, ordernummer och en beskrivning av felet.

Om felet inte kan åtgärdas eller produkten inte kan bytas ut mot en liknande, kommer vi att återbetala dig för den defekta varan enligt gällande lagstiftning. Vi står för returfrakten vid godkända reklamationer.

Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om varan inte är defekt enligt gällande konsumentskyddslagstiftning. Reklamationer följer riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) – se arn.se.


6. Ansvarsbegränsning

Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå till följd av användning av våra produkter.

Vi ansvarar inte för förseningar eller fel som orsakas av omständigheter utanför vår kontroll (Force Majeure), som exempelvis arbetskonflikter, brand, krig, myndighetsbeslut eller förseningar från våra leverantörer.

Vi ansvarar heller inte för förändringar i produkternas egenskaper som görs av våra leverantörer eller andra externa faktorer.


7. Produktinformation

Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på vår webbplats samt att produkter kan vara slut i lager. Vi garanterar inte att bilderna på vår webbplats exakt återger produktens utseende, eftersom färger kan skilja sig beroende på skärm, fotokvalitet och upplösning.


8. Information om Cookies

Enligt lagen om elektronisk kommunikation måste vi informera dig om att vi använder cookies på vår webbplats. Cookies är små textfiler som lagras på din dator för att ge dig tillgång till olika funktioner. Du kan välja att ställa in din webbläsare att automatiskt neka cookies. Mer information finns på Post- och telestyrelsens hemsida.


9. Personuppgifter

Genom att handla hos Gransel Sweden accepterar du vår dataskyddspolicy och vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din integritet och samlar endast in de uppgifter som behövs för att hantera din beställning. Vi säljer eller delar aldrig dina uppgifter med tredje part utan rättslig grund.

Gransel Sweden är ansvarig för behandlingen av dina personuppgifter och följer alla regler och riktlinjer enligt GDPR.

9.1 Vad är en personuppgift?
En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan kopplas till en fysisk person.

9.2 Vilka uppgifter lagrar vi?
För att hantera din beställning lagrar vi ditt namn, adress, telefonnummer, e-postadress, IP-adress och köphistorik. Dessa uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund för att behandla dem, t.ex. för att fullfölja vårt avtal eller enligt bokföringslagen.

9.3 Rättslig grund
Vid köp behandlar vi dina uppgifter för att fullfölja avtalet med dig. För marknadsföring och nyhetsbrev behandlar vi dina uppgifter med ditt samtycke.

9.4 Uppgifter som delas och syften
Vi delar dina uppgifter med våra betalleverantörer (t.ex. Klarna) och fraktbolag (t.ex. Postnord) för att kunna genomföra köpet och leverera varorna.
Om du prenumererar på vårt nyhetsbrev, delas din e-postadress med vår leverantör (Klaviyo) för att skicka marknadsföring.

9.5 Rätt till tillgång och rättelse
Du har rätt att begära ett utdrag av de uppgifter vi lagrar om dig. Du kan också be oss att rätta felaktig eller ofullständig information.

9.6 Rätten att bli glömd
Du kan begära att vi raderar dina uppgifter, med vissa undantag (t.ex. för att uppfylla rättsliga förpliktelser).


10. Ändringar av de Allmänna Villkoren

Vi förbehåller oss rätten att när som helst ändra dessa villkor. Eventuella ändringar publiceras på vår webbplats och gäller från och med publiceringsdatumet.


11. Tvist och Lagval

Vid tvist som inte kan lösas genom dialog, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) på arn.se. För kunder utanför Sverige kan du använda EU-kommissionens plattform för tvistlösning: http://ec.europa.eu/consumers/odr.

Vid tvist tolkas dessa villkor enligt svensk rätt.